lauantai 21. helmikuuta 2015

Hyvästi juoksupoika

Mä tahdon jakaa teille muutaman "vinkin" erityisesti ratsastuksen kuvaamiseen. Samat asiat pätevät toisaalta kaikkeen kuvaamiseen. Säädän kuvaajalle aina asetukset valmiiksi, eli välillä ne ovat aikamoista arpapeliä, kuitenkin tässä muutaman vuoden niitä säätäneenä olen oppinut arvioimaan silmämääräisesti ja yleensä pelaan lähinnä valotusajan kanssa, jos en itse kuvaa. Huomatkaa että nämä ovat minun parhaakseni kokemia asetuksia ja varmaan olisi parempiakin tapoja tehdä, mutta nämä minä olen todennut toimivaksi.

Käytän aina kuvatessani M asetusta ja olen todennut sen parhaaksi kaikista. Joskus jos satun näkemään että joku kuvaa urheilukuvauksella alias juoksupojalla, menen ehdottamaan että saanko säätää asetukset. Olen jopa vähän neuroottinen asian suhteen, mutta haluan ihmisten saavan hyviä kuvia ettei tarvitse jälkeenpäin tuskastella heilahtaneiden kuvien kanssa, joita juoksupoika erityisesti pimeässä maneesissa tuottaa. Postauksen kuvat on pienennetty ja niihin on laitettu kehykset, muuten ne ovat ihan luonnollisessa olomuodossaan.

Tälläistä kuvaa on edes turha yrittää pelastaa 1/80, ISO-6400, f/5.6


VALOTUSAIKA


Kaikista suurin vaikutus on valotusajalla eli suljinajalla. Valotusaika mitataan sekunnin murto-osina. 1/500, 1/125, 1/15, 0"5 tarkoittaa 0,5 sekunttia ja 1" yhtä sekunttia. Pidempää valotusaikaa kuin 1/60 voi olla jo vaikea käyttää käsivaralla. Hevoskuvauksessa pitkät valotusajat eivät vain toimi.

En itse ikinä laskisi valotusta alle 1/125, koska siinä liike pysähtyy tarvittavan verran. Tuosta jos alkaa valotusta pidentämään on luultavasti suttua tulossa. En itse ainakaan ole hirveän vakaakäsinen kuvaaja, siksi mahdollisimman lyhyt valotusaika. 1/100 on ihan maksimipieni ja vauhdin on oltava aika hidas jos halutaan tarkkaa kuvaa.

Talvisin yleensä kuvataan maneesissa iltaisin ja vain heikot keinovalot apuna. Toisissa maneeseissa on parempi valaistus kuin toisissa, toisaalta myös pohjan väri vaikuttaa. Vaaleilla poneilla valotusaikaa voisi pystyä laittamaan hieman lyhyemmäksi (esim 1/160) kuitenkin kannattaa pitää se lähellä 1/125. Toisaalta on helpompi korjata hieman pimeitä kuvia kuin tärähtäneitä kuvia.

1/125, ISO-6400, f/4.5

Kesäisin valotusaikaa pystyy lyhentämään todella paljon 1/500 on aika perus kesäisenä päivänä. Kuitenkin auringon helottaessa pilvettömältä taivaalta joutuu repimään hiuksiaan päästään. Varjot on yleensä tosi teräviä ja vaaleat hevoset palaa puhki, kun taas mustista näkee vain mustan läntin. Kuvitellaan kuitenkin että olisi sopivan kirkas sää ja helpon värinen hevonen. Parhaimmassa tapauksessa suljinaika voi alkaa lähennellä maksimia 1/4000, yleensä kuitenkin itse pysyn lähempänä 1/1000.

Pilvisellä säällä ehdoton suosikkini valotusaikana on 1/250. Sopivan terävää jälkeä ilman että valotus kärsii tippaakaan. Samaa valotusaikaa käytän myös maneesissa joka ei ole yleensä auringon suorana kohteena, onhan katto eristämässä.

1/800, ISO-100, f/5.6

HERKKYYS ELI ISO-ARVO


Kohinaa, ei kohinaa, paljon kohinaa. Kohina on erivärisiä pieniä pisteitä kuvassa. Pieni kohina ei häiritse, mutta jossain tapauksessa kuvat näyttävät vain sutulta kun yrittää pelastaa täydelliseltä tuholta. Kohinaa tulee kun ISO-arvo on liian suuri.

Käytän lähes poikkeuksetta ISO-arvon automaattia, se on nopein tapa. Joskus kamera yrittää ihan outoja ratsaisuja, täytyy itse säätää isoa. Canoneissa manuaalitilalla kuvattaessa saa iso-arvon automaatille, en kuitenkaan ole löytänyt samaa vaihtoehtoa nikoneissa (mitä olen käyttänyt ehkä 3 kertaa). Herkkyys tulee pitää niin matala kuin pystyy, välillä se ei ole vain mahdollista. Maneesikuvauksessa kamera käyttää lähes poikkeuksetta ISO-6400 joka on suurin mihin kamerallani pääsee.

Onneksi 6400 pitää kuvat vielä siedettävässä kohinassa, eikä suurempia tuhoja tapahdu.

1/200, ISO-6400, f/5.6


AUKKO / SYVÄTERÄVYYSALUE


Viimeisimpänä muttei vähäisimpänä on aukko. Pidän aukon aina mahdollisimman suurena (eli mahd. pieni luku) ja yleensä kamera ottaa 5.6 aukolla kuvat. Pidempi objektiivini on kuitenkin 4-5.6 eli välillä se ottaa myös aukolla 4 kuvia. Mun pitäisi vielä etsiä aukko millä objektiivi piirtää parhaiten, en ole vielä saanut aikaiseksi etsiä sitä. 

Aukko myös määrittää objektiivin valovoimaisuuden. Aukon ollessa enemmän kuin 5 on aika vähäiset valovoimat käytössä. Mitä suuremman aukon (pienimmän luvun) objektiiviin saa, on se parempi ja kalliimpi. Tosinaan myös objektiiveissa on laatueroja vaikka luvut olisivatkin samoja.

1/400, ISO-1250, f/5.6

1/250, ISO-320, f/4
Mitä mieltä te olitte tälläisestä erilaisemmasta postauksesta? Saitko ehkä uusia vinkkejä kuvaukseen vai oliko kaikki aivan päivänselvää?

18 kommenttia:

  1. Sain kyllä neuvoja, koska itse ostin vasta ekan järkkärini niin olen vähän hukassa noide kaikkien arvojen kanssa :D

    VastaaPoista
  2. Tosi kiva postaus ! Tälläsiä on nii kiva lukea :)

    VastaaPoista
  3. Kiva postaus oli, ei tullut kovinkaan paljon uutta, koska itekin oon juuri se osapuoli joka näitä säätelee kaikille :D Ja kuulun tohon neurootikkojen ryhmään joka inhoaa sitä, että joku kuvaa urheilukuvauksella.. Mä en vaan kestä, ihan pakko on aina säädellä kaikkien asetuksia :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo se on ihan hirveetä kun joku sillä urheilulla kuvaa :D

      Poista
  4. 6400 on jo aika voimakasta kohinaa varsinkin kaikissa croppikennokameroissa (ts. kaikki entry -tason aloittelijaystävälliset järkkärit ja moni muukin poislukien täyskennomallit), esimerkkikuvasta päätellen sulla on siellä korkean valoherkkyyden aikainen kohinanpoisto päällä ;) Toki maneesissa kuvatessa on lähes aina tehtävä kompromisseja.

    Mitä tulee aukkoon, niin sun zoomiobjektiivisi käyttämä maksimiaukko on riippuvainen käyttämästäsi polttovälistä. Mitä pidempi polttoväli ts enemmän millejä ja zoomia, sitä pienempää aukkoa pystyt käyttämään. Aukon kanssa käsi kädessä kulkee syväterävyys ja tarkkuusalue. Käytännössä hevosen kokoisesta eläimestä edes jonkin järkevän osan mahduttaminen tarkkuusalueelle vaatii vähintään yli kakkosen aukkoarvoa. Näinollen valovoiman kanssa on mahdollista mennä ns. ojasta allikkoon.
    Jos kuitenkin jatkuvasti kuvaa pimeissä sisätiloissa ja maneeseissa, on ehdottomasti kannattavaa säästää johonkin kiinteän polttovälin valovoimaisempaan putkeen. Niitä saa huomattavasti edullisemmin kuin valovoimaisia telezoomeja. Esimerkiksi 50mm 1.8 tai 1.4 on croppikennokameran kanssa todella kätevä kapistus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jepjep, en ees tiiä miten kohinanpoiston oon laittanu mutta toimii ainakin :D Ja maneesi on aina aika vaikee ympäristö kuvaamiselle. Oonkin harkinnut 50mm 1.8 ostamista kunhan pääsen rahoihin. Kiitos kuitenkin pitkästä kommentista ;)

      Poista
  5. musta tää oli tosi hyvä! :D mä aina vaa pyörittelen ja painelen kunnes kuvist tulee hyvii, nii ens kerral voisin ehk kanns kattoo et mitä siin lukee ja miettii et miten kannattaa laittaa eikä vaa painella ;)

    VastaaPoista
  6. Kiva ku sait tänne bloginkin puolelle nää sun kamera-asetukset :D Mulla onki ollu jo vaikka kuinka kauan nää sun asetukset käytössä ja hyvällä tuloksella

    VastaaPoista
  7. Kivoja vinkkejä, olet siis haka ainakin valokuvauksessa.

    VastaaPoista
  8. Haha ihan kauhee mun istunta tossa yhdessä kuvassa :DD onpas kivan näkönen huopa ratsullani siinä, en oo kyllä lähiaikoina tota enää nähny. Superkiva postaus, mullaki noi sun asetukset ollu käytössä jo pidemmän aikaa x))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha ei se nii kauhee oo :D ja älä vaa se on kyl aik jees, mut ihanku se olis tänää ollu pirrel tai jotai xdd no mutta hyvä et oli kiva postaus :D!

      Poista
  9. Tästä oli mulle tosi paljon hyötyä näin kaksi kuukautta järkkärin omistaneena. Vaikken itse juuri ratsastuksia kuvaa niin kyllä tästä apua oli - jos ei muuten niin kaverille voi ainakin pistää noin asetukset ja antaa kameran käteen!

    VastaaPoista